چه زمانی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم؟

زیرشاخه های متفاوتی ازدانش پزشکی وجود دارد که هرکدام عضو مخصوصی از بدن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. آشنایی با این زیرشاخه‌ها برای تشخیص درست بیماری ها و درمان زود هنگام و مؤثر ارزشمند است. یکی ازاین موارد جراحی ارتوپدی می باشد که به ارزیابی مشکل های به وجودآمده در استخوان و مفاصل بدن می‌پردازد. متخصص ارتوپدی به منظور درمان این مشکل ها در بعضی موارد از راه های جراحی کمک می گیرد. در ادامه به مبحث چه زمانی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم می پردازیم. جهت انجام انواع خدمات تشخیصی مانند: اسکن هسته ای، سنجش تراکم استخوان، سی تی اسکن، ماموگرافی و انواع خدمات درمانی مانند: ارتوپدی، فیزیوتراپی، زنان و زایمان، چشم و اپتومتری، گوش و حلق و بینی، قلب و عروق، اطفال، داخلی، مغز و اعصاب در کلینیک پزشکی امیر در شهر های ملارد، شهریار،مارلیک  با ما در ارتباط باشید.

متخصص ارتوپدی

دانش پزشکی زیر شاخه‌های متفاوتی را شامل می شود. هر کدام از این زیر شاخه‌ها قسمت های مشخصی از بدن را مورد ارزیابی می کنند. دانستن این زیر شاخه‌ها در مورد تشخیص، پیگیری و درمان سریعتر بیماری کمک شایانی می کند. رشته ارتوپدی شاخه‌ ای از دانش پزشکی به شمار می رود که بررسی سیستم حرکتی بدن انسان را انجام می دهد. مهم‌ ترین قسمت های سیستم حرکتی بدن متشکل از استخوان و مفصل میباشد. به همین خاطر متخصص ارتوپدی، متخصص استخوان و مفصل یا پزشک جراح استخوان و مفصل نیز معرفی می شود.

در قسمت اول متخصص ارتوپدی دررابطه با درمان بیماران از راه های غیر جراحی استفاده می کند. در صورت مفید نبودن این راه و عدم دریافت نتیجه دلخواه، نیاز به جراحی ضرورت پیدا می کند. راه های غیر جراحی شامل درمان دارویی، جلسات فیزیوتراپی، تغییرات در سبک زندگی می باشد. روش عمل جراحی بر پایه مشکلات استخوانی یا مفصلی مشخص می‌شود. متداول ترین انجام جراحی مورد استفاده ارتوپد شامل استئوتومی استخوان، جا انداختن شکستگی ها، ترمیم تاندون و اعصاب،  تعویض مفصل (آرتروپلاستی) و … است.

چه زمانی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم؟

درد یکی از متداول ترین نشانه اختلالات استخوانی و مفصلی است. در اصل بیشتر مراجعه کنندگان به پزشکان ارتوپدی از درد استخوان یا مفاصل خود آنها را آزار می دهند؛ مثلا می‌توان به درد دست، کمر، پا و … اشاره نمود. تعداد بسیاری از مراجعانی به متخصص ارتوپد سوزش و ورم کردن مفصل شکایت دارند. ممکن است به وجود آمدن ورم مفاصل در قسمت های مختلف بدن (مهره‌های کمر، زانو، لگن، مهره‌های گردن و …) وجود داشته باشد.

دنبال کردن و مداوا اختلالات مربوط برای پیشگیری از شدت گرفتن آنها ضروری میباشد. بعضی وقت ها ورم و درد مفصل یا استخوان خیلی زیاد است و محدودیت دامنه حرکتی را در پی دارد. در بعضی از مورد ها هم این اختلالات علائم ابتلای شخص به یک بیماری جدی باشد که حتما فوراً مورد مداوا قرار گیرد؛ مثلا بیماری‌های خود ایمنی به وسیله ی ترشح برخی مواد منجر به سوزش تخریب مفاصل و درد استخوان می‌شوند. بیماری‌ های خود ایمنی درمان قطعی ندارند. اما به وسیله ی دارو درمانی می‌توان از پیشرفت آن بیماری و کاهش عملکرد درآن شخص جلوگیری کرد.

درد مفاصل

رفتن به متخصص ارتوپدی در موقع رو به رو شدن با درد مفصل الزامی است. درد مفصل یکی از اختلالات معمول برای جامعه های امروزی است. این مشکل افزون بر تحمیل هزینه‌ های زیاد درمانی به شخص، عملکرد او را برای انجام دادن کار های روزانه نیز کم می کند. درد مفصل در گذشته  در جمعیت سالمندان شایع بود. اما امروزه به خاطر سبک زندگی نادرست  سن ابتلا به این دردها کم شده است و حتی سن زیر ۲۰ سال هم مشاهده میشود.
مفاصل جای قرار گرفتن و لغزش دو استخوان در کنار یکدیگر است. شکل مفصل ، تاندون، استخوان، رباط و عضلات در حفظ عملکرد و فعالیت بدون اشکال مهم است. به وجود آمدن هر نوع اختلال در اجزای مذکور، دردهای مفصلی را به همراه دارد. درد مفاصل بر حسب میزان آسیب‌ دیدگی از شدت کم تا زیاد فرق دارد. دردهای  مفصلی شدت دردش کمتر است که آن هم در مدت کار های خاص به وجود می آید. اما دردهایی که زیاد هستند حتی در موقع خواب هم برای شخص مشکل ایجاد می کند.

چه موقعی حتما به متخصص ارتوپدی برویم؟

عوامل متفاوتی منجر به دردهای مفصلی می‌شوند. اصلی ترین قدم در مداوا این دردها، تشخیص علت درد است. متخصص ارتوپدی با ارزیابی وضعیت بیمار و گرفتن آزمایش‌ های پزشکی و درصورت نیاز تصویربرداری پزشکی اقدام به تشخیص عامل درد می‌کند. اصلی ترین علت درد مفصل، ساییدگی و تخریب غضروف در مکان مفصل است. از دیگر عامل های تاثیرگذار در درد مفصل می‌توان به شکستگی، جابه‌جایی مفصل یا بیماری ها اشاره نمود.

بیماری‌هایی که همراه با درد مفصل بر این پایه اند از:

• فیبرومیالژیا (درد استخوان همراه با خستگی، مشکلات در خلق‌وخو، وضعیت خواب و حافظه)
  • استرس
  • ریکتز یا راشیتیسم (ضعف و نرمی استخوان در کودکان به علت کمبود ویتامین دی)
  • روماتیسم
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (سوزش مزمن در مهره‌های ستون فقرات)
  • مصرف دارو
  • آرتریت ها
  • کم‌کاری تیروئید
  • بیماری لایم (سوزش مفصلی ناشی از باکتری بورلیوز لایم)
  • تخریب مفصل یا آرتروز
  • نقرس (ورم مفصل ناشی از تجمع اوریک اسید در بدن)
  • التهاب تاندون‌ها (تندینیت)
  • نکروز یا مرگ بافتی استخوان‌ها در محدوده مفصل
  • آرتریت روماتوئید (آرتریت جوانان)
  • سرطان خون یا سرطان مغز استخوان

درد استخوان

مقدار گسترش دردهای استخوانی در مقایسه با دردهای مفاصلی کم است. علت اصلی این درد می‌تواند استخوانی یا غیر استخوانی باشد؛ مثلا تحریک اعصاب حسی منجر به جود آمدن درد در مکان دیگر می‌شود. علت این مسئله خطای مغز در تشخیص مکان درد است. دردهای غیر استخوانی تحت تأثیر این مسئله به وجود می آید. عامل های متفاوتی در به وجود آمدن درد استخوان نقش دارند. متخصص ارتوپدی در نخستین قدم تلاش در تشخیص عوامل ایجاد درد دارد. چون روش مداوا هر یک از آن‌ها با بقیه فرق دارد.

عامل هایی که در آن دخالت دارند در ابتلای شخص به دردهای استخوانی  این پایه اند از:

• عفونت استخوان یا استئومیلیت
  • مشکلات در خون‌ رسانی به استخوان (مانند مسدود شدن مویرگ‌های خون‌رسان به استخوان در کم خونی داسی شکل ‌)
  • سرطان خون یا سرطان استخوان اولیه یا ثانویه (متاستاز سرطان از بقیه قسمت های بدن)
  • پوکی استخوان (ضعف و سستی استخوان)
  • استئومالاسی یا نرمی استخوان (کمبود کلسیم و ویتامین دی)
  • خونریزی داخل استخوانی (تشخیص با MRI)
  • ضربه به استخوان (تصادف، حرکات ورزشی، حوادث کار و …)
  • شکستگی مویی استخوان (تشخیص با CT Scan)
  • شکستگی استخوان (تشخیص با رادیوگرافی ساده)

انواع خدمات تشخیصی مانند: اسکن هسته ای، سنجش تراکم استخوان، سی تی اسکن ، ماموگرافی و انواع خدمات درمانی مانند: ارتوپدی، فیزیوتراپی، زنان و زایمان، چشم و اپتومتری، گوش و حلق و بینی، قلب و عروق، اطفال، داخلی، مغز و اعصاب در کلینیک پزشکی امیر در اندیشه – ملارد – شهریار – سی تی اسکن در اندیشه

در حال حاضر کلینیک امیر با نام سابق درمانگاه امیر در ساختمانی بالغ بر ۲۰۰۰ متر مربع در ۴ طبقه دارای ۱۶ بخش فعال از جمله بخش‌های اسکن هسته‌ای، سی تی اسکن، رادیولوژی، ماموگرافی، سونوگرافی، OPG، اورژانس شبانه روزی، اطاق احیای پیشرفته با امکان مانیتورینگ قلبی و تنفسی، کلینیک‌های تخصصی، آزمایشگاه تشخیص طبی و فیزیوتراپی در حال خدمت‌رسانی به تمام اقشار و طرف قرارداد با تمام بیمه‌های پایه و تکمیلی می‌باشد. این مرکز به عنوان یکی از بهترین و مجهزترین مرکز اسکن هسته ای در شهریار، ملارد، اندیشه و نواحی اطراف در حال خدمت‌رسانی به تمام اقشار و طرف قرارداد با تمام بیمه‌های پایه و تکمیلی می‌باشد. جهت انجام انواع خدمات تشخیصی مانند: اسکن هسته ای، سنجش تراکم استخوان، سی تی اسکن، ماموگرافی و انواع خدمات درمانی مانند: ارتوپدی، فیزیوتراپی، زنان و زایمان، چشم و اپتومتری، گوش و حلق و بینی، قلب و عروق، اطفال، داخلی، مغز و اعصاب در اندیشه -ملارد – شهریار کلینیک پزشکی امیر با ما در ارتباط باشید.

راه‌های ارتباطی

آدرس: ملارد، ملارلیک، خیابان دکتر حسابی جنوبی، کوچه شهید عباسی (پگاه سابق)

اسکن هسته ای، سنجش تراکم استخوان، سی تی اسکن، ماموگرافی و انواع خدمات درمانی مانند: ارتوپدی، فیزیوتراپی، زنان و زایمان، چشم و اپتومتری، گوش و حلق و بینی، قلب و عروق، اطفال، داخلی، مغز و اعصاب در کلینیک پزشکی امیر – سی تی اسکن مغز – خدمات درمانی – سی تی اسکن در اندیشه – ملارد – شهریار -شماره‌های تماس: ۰۲۱۹۱۰۰۴۶۸۰ – ۰۹۳۵۳۲۳۲۰۰۱ – ۰۹۳۵۶۴۵۲۵۵۵