خدمات درمانی فیزیوتراپی

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یک روش درمانی است که به منظور بازیابی، حفظ و بهره‌مندی حداکثری از تحرک، عملکرد و رفاه بیماران استفاده می‌شود. این روش از طریق توانبخشی فیزیکی، پیشگیری از آسیب و حفظ سلامت و تناسب اندام کمک می‌کند. فیزیوتراپیست‌ها به شما کمک می‌کنند تا در فرآیند بهبودی خود موفق شوید و به سلامتی و عملکرد بهتری دست یابید. این درمانگران با استفاده از تمرینات و تکنیک‌های مختلف، به شما کمک می‌کنند تا بهبودی خود را تجربه کنید و به بهترین شکل ممکن به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید.

به طور کلی میتوان گفت فیزیوتراپی استفاده حداکثری از تحرک، رفاه و فعالیت بیمار است. این درمان بر پیشگیری و توانبخشی فیزیکی تمرکز دارد. درمان های مختلف برای آسیب، بیماری (استئوآرتریت، بیماری پارکینسون، ام اس و غیره) یا ناتوانی و عوارض آن است. چند نمونه از شرایطی که فیزیوتراپی می تواند درمان کند در زیر فهرست شده است.

• درد ناشی از مشکلات عضلانی و اسکلتی
  • آسم و سایر مشکلات ریوی
  • آرتریت و عوارض پس از قطع عضو
  • مشکلات استخوان، مفاصل و رباط ها
  • آسیب مغزی تروماتیک (از جمله ستون فقرات)
  • ناتوانی های ناشی از مشکلات قلبی
  • مشکلات مثانه و روده مربوط به زایمان
  • خستگی، سفتی و درد در درمان سرطان
  • از دست دادن تحرک به دلیل بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس

فواید فیزیوتراپی

فیزیوتراپی فواید زیادی در کاهش درد و تقویت اعضای بدن دارد. سایر مزایای فیزیوتراپی عبارتند از

• مدیریت درد و مراقبت از زخم
  • تحرک بهبود یافته
  • تعادل بهبود یافته
  • بهبودی از آسیب دیدگی
  • بهبودی از فلج
  • اجتناب از جراحی
  • پیشگیری از سقوط و پیشگیری از آسیب
  • کنترل عفونت

فیزیوتراپی چه مشکلاتی را درمان می کند؟

اگر دچار جراحت یا درد مزمنی هستید که بر عملکرد روزانه‌تان تأثیر می‌گذارد، به فکر مراجعه به فیزیوتراپی باشید. فیزیوتراپی می تواند به درمان بسیاری از موارد کمک کند، از جمله:

• درد کمر و زانو
  • آسیب های ورزشی
  • آرتروز
  • درد ، رگ به رگ شدن و جراحت
  • بی اختیاری
  • شرایط عصبی، مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس
  • بیماری های مزمن مانند دیابت ، آرتروز ، پوکی استخوان و چاقی
  • مدیریت پس از سکته مغزی
  • بهبودی از شکستگی استخوان
  • توانبخشی بعد از جراحی
  • تاخیر رشد در کودکان
  • بهداشت حرفه ای

در فیزیوتراپی چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

جلسه شما در امیر کلینیک منحصر به فرد خواهد بود، زیرا همه چیز در مورد شما و نیازهای خاص شماست. به طور کلی، این چیزی است که اتفاق می افتد:

• فیزیوتراپیست از سابقه پزشکی شما مطلع می شود
  • فیزیوتراپیست وضعیت شما را ارزیابی و تشخیص می دهد
  • شما یک طرح درمانی دریافت می کنید که اهدافی را برای شما تعیین می کند
  • برای شما یک دوره تمرین و هر وسیله کمکی مورد نیاز تجویز شده است

فیزیوتراپیست کیست و چه می کند؟

فیزیوتراپی توسط پزشکان متخصص و تحت نظارت ویژه فیزیوتراپیست‌ها ارائه می‌شود و اغلب به عنوان بخشی از یک تیم، در زمینه‌های مختلف پزشکی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی اجتماعی یا کلینیک‌ها، برخی از جراحی‌های GP، تیم‌های ورزشی، باشگاه‌ها، موسسات خیریه فعالیت می‌کنند. همچنین، برخی از فیزیوتراپیست‌ها ممکن است ویزیت‌های خانگی را نیز ارائه دهند.

وظایف فیزیوتراپیست

فیزیوتراپیست‌ها به جای تمرکز بر جنبه‌های فردی آسیب یا بیماری، بدن را به عنوان یک کل در نظر می‌گیرند. برخی از رویکردهای اصلی مورد استفاده فیزیوتراپیست‌ها شامل آموزش و مشاوره می باشد.

آن‌ها می‌توانند توصیه‌های کلی درباره چیزهایی که می‌توانند زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهند، مانند وضعیت بدنی و تکنیک‌های صحیح بلند کردن یا حمل کردن برای کمک به پیشگیری از آسیب‌ها ارائه کنند. همچنین، توصیه‌های حرکتی، تمرینی مناسب و فعالیت بدنی نیز ممکن است برای بهبود سلامت عمومی و تحرک شما و تقویت بخش‌های خاصی از بدن شما توصیه شود

مدیریت آسیب در فیزوتراپی

مدیریت آسیب شامل فعالیت ها و روش هایی برای تسهیل بازگشت ایمن، به موقع و بادوام به کار کارگرانی است که آسیب دیده اند. این شامل عناصر زیر است.

• توانبخشی بازگشت به کار
  • درمان آسیب
  • مدیریت ادعای غرامت

مدیریت آسیب بر این باور استوار است که کارگران آسیب دیده می توانند با خیال راحت در طول دوره بهبودی خود کار مولد انجام دهند و همچنان به محل کار متصل باشند.

تکنیک های فیزیوتراپی

در اولین قرار ملاقات شما، متخصصان مراقبت های بهداشتی مرتبط با سلامتی مانند فیزیوتراپیست ها ممکن است یکی یا همه این سه تکنیک را به شما ارائه دهند.

آموزش و مشاوره

فیزیوتراپیست می‌تواند توصیه‌هایی در مورد بهبود سلامت ارائه دهد که شامل نکاتی مانند نحوه رسیدگی شخصی به مراقبت‌های خانگی، تکنیک‌های صحیح حمل، وضعیت بدنی مناسب، اجتناب از پیچش‌های نامناسب یا ایستادن طولانی‌مدت است. به عنوان مثال، اگر دچار کمردرد، گردن درد، درد شانه یا درد مفصل ران و زانو هستید، فیزیوتراپیست ممکن است به شما توصیه کند که در خانه به تکنیک‌های خاصی برای کاهش درد و بهبود عملکرد بدن خود بپردازید.

این شامل تمرینات و تکنیک‌های خاصی برای کاهش درد و تقویت عضلات می‌شود. همچنین ممکن است به شما راهکارهایی برای مدیریت و کاهش درد مانند تکنیک‌های تنفس عمیق یا تمرینات آرامش بخش را معرفی کند. این توصیه‌ها به شما کمک می‌کنند تا در خانه بهبود یابید و از درد کمتری رنج ببرید.

برای مثال، اگر دچار آسیب فشاری مکرر ناشی از تایپ کردن برای ساعات طولانی هستید، فیزیوتراپیست ها ممکن است یک برنامه فیزیوتراپی درمانی برای سندرم تونل کارپال ارائه دهند.

حرکت و ورزش

تمرینات حرکتی و عملکردی، سفتی عضلانی را کاهش داده و به تحرک مفصل کمک می کند. زمانیکه ماهیچه‌ها سفت‌تر باشند، اگر اندام‌ها یا سایر قسمت‌های بدن خود را ورزش دهید (درد کمتر لگن و زانو و کاهش آتروفی عضلانی) درد کمتری خواهد داشت. همچنین، تمرینات گردش خون را بهبود بخشیده و
باعث پیشرفت در درمان می شود.

هدف اصلی علم فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست‌ها، تشویق بیماران به انجام تمرینات دامنه حرکتی برای جلوگیری از سفتی، تحلیل عضلات و مشکلات وضعیتی است. این موارد بخصوص بعد از بی حرکتی و یا جراحی اهمیت ویژه‌ای دارند. تمرینات دامنه حرکتی (ROM) عملکرد و حرکت را تقویت می‌کنند، گردش خون را تسهیل می‌کنند و تحرک مفاصل را تشویق می‌کنند.

درمان دستی

این نوع درمان شامل ورز دادن و حرکت مفصل برای سندرم تونل کارپال، بیماری پارکینسون، بیماری آسیب مفصل ران و زانو و غیره کاربرد دارد.